Verzorg je droge huid na het sporten

 

Sporters douchen veel vaker dan niet sporters. En dat is niet zo vreemd, want we werken ons ook veel vaker in het zweet. Al dat douchen kan een aanslag op onze huid zijn. Jullie weten inmiddels al aardig wat van mijn sport-, douche- en smeer-routines.
Wat jullie niet weten is dat Rose en Rhodé me op de voet volgen. Dit doen ze om te kijken naar hoe ik het doe met mijn smeerseltjes. En zo nu en dan ben ik onderwerp van discussie omdat één van de twee het maar vreemd vindt wat ik doe. Zoals dat koud afdouchen bijvoorbeeld.

Dat doe ik vooral om afvalstoffen af te voeren, de doorbloeding van mijn huid te stimuleren en de poriën van mijn huid en de schubben van mijn haar te sluiten. Zo blijft mijn huid zo lang mogelijk mooi en strak. En… Van een hete douche droogt je huid echt uit! De warmte maakt je huid kwetsbaar en vatbaar voor het binnendringen van bacteriën. Het volgens sommige sporters bijdraagt aan het herstel.

Voor mij is die koude douche inmiddels een gewoonte en niet meer zo bijzonder. Maar over wat ik na die douche allemaal doe, kan ik het natuurlijk wel blijven hebben! Daarom hier mijn favoriete producten in ritueeltjes:
Wat betreft mijn haar: Ik gebruik regelmatig een haarmasker, vooral in de puntjes omdat die vaak vrij droog zijn terwijl mijn hoofdhuid wat sneller vet is. Dit masker breng ik vaak aan in droog haar. Dan staan mijn haarschubben open en kan het goed inwerken. Ik doe het zelfs wel vóórdat ik ga sporten. Dan heeft het even de tijd om in te trekken. Na het masker was ik mijn haar, liefst twee keer om te zorgen dat het echt goed schoon is, de shampoo schuim ik eerst goed op in mijn handen en dan pas masseer ik het in mijn haar. Zo werkt het beter en maakt het je haar ook minder zwaar. Na het wassen breng ik een conditioner aan om de haarschubben weer te sluiten en het makkelijk doorkambaar te maken.

Jullie kennen mijn favoriete gezichtsreiniger van Annayake al. Dus daar hoef ik niets meer over te vertellen, maar gelukkig heb ik ook mijn lievelings-bodyproducten!
Onder de douche gebruik ik graag iets op oliebasis, zoals Collistar firming shower oil. Dit doe ik omdat ik door het vele sporten ook best vaak onder de douche sta, eigenlijk wel meer dan goed is voor mijn huid. , omdat ik doordat ik best vaak sport eigenlijk vaker onder de douche sta dan eigenlijk goed voor mijn huid is. Door het vele douchen was je je natuurlijke zuurgraad en de bacteriën die je hard nodig hebt om die huid gezond te houden wegen er gaan uren overheen voordat de balans weer hersteld is. Door met doucheproducten op oliebasis te douchen bescherm ik mijn huid toch wat meer. Daarbij vind ik de douche olie van Collistar echt lekker om te gebruiken. Mijn huid voelt meteen zacht en verzorgd aan. Ik heb niet dat droge douche gevoel.

Niet iedereen kan – zoals ik – met Collistar en Annayake onder de douche staan, het zijn best luxe producten. Als schoonheidsspecialiste wil ik alleen maar de beste producten en hoewel ik ze aan iedereen aan kan raden begrijp ik ook wel dat niet iedereen ze gaat kopen. En omdat douche olies voor ons sportende vrouwen zo lekker zijn, heb ik een aantal goedkopere voor je op een rijtje gezet. Misschien kan je dan die van Collistar kopen als je een sportdoel hebt gehaald, als beloning. Maar pas op, als je die eenmaal gebruikt is er geen weg meer terug!

Greenland – Oilio Douche Olie Walnut
Deze doucheolie bevat walnootolie en verzorgd, voedt en verzacht de huid. Walnootolie bevat veel vitaminen en Omega-3. Daarnaast is het ook rijk aan mineralen. Deze doucheolie is heerlijk voor de droge huid en is ook nog eens eco.

Nivea – Shower Natural Oil
Een ph-neutrale olie die met 55% natuurlijke verzorgende oliën heel geschikt is voor een droge huid. Het schijnt dat deze olie na de vakantie ervoor zorgt dat je langer bruin blijft.

Sebamed – Douche Olie
Deze douche olie is speciaal ontwikkeld voor de beschermende en verzorgende reiniging van de droge en gevoelige huid. De licht schuimende emulsie bevat een hoogwaardig complex van natuurlijke lecithine en avocado-olie, waardoor de huid wordt beschermt en verzorgt. Terwijl je aan het douchen bent, krijgt de huid intensief verzorgende lipiden aangevoerd, die de huid vet en gehydrateerd houden.

 

 

Mooie gladde zomerbenen

 

Werd ik pas gebeld door Rose. Ze was helemaal in paniek. Ze wilde in haar korte hardloopbroekje meedoen met een wedstrijdje, maar wilde wel eerst haar benen mooi glad hebben. Meestal scheert ze, maar deze keer niet. Rose was haar benen aan het ontharen en had van die waxstripjes gebruikt. En dat ging niet helemaal goed. Toen ze het stripje van eraf haalde zat alle hars nog op haar been in plaats van op de strip! En ze kreeg dat spul er niet goed af. Zat ze met een plakbeen in haar woonkamer. Een dag voor de wedstrijd!

Natuurlijk moest ik lachen en vertelde ik haar voortaan gewoon bij mij langs te komen in plaats van zelf te rommelen. Je gaat toch niet aan de waxstrips als één van je collega-bloggers schoonheidsspecialiste is?

Sporters ontharen hun benen, om het tapen en masseren makkelijker te maken. Ze lopen minder kans op infecties bij valpartijen en ook het schoonmaken en behandelen van de wonden is zonder haar minder pijnlijk. Daarnaast verdampt transpiratie sneller doordat de huid sneller koelt zonder het isolatie ‘dekentje’ wat je haren eigenlijk zijn. Geschoren benen schijnen ook wat minder weerstand van de lucht te geven en zien er vooral veel mooier uit. Wij vrouwen doen niet alleen onze benen, want ook onze oksels, bikinilijn en gezichtsbeharing moeten er aan geloven. Na haar wax-blunder wilde Rose wel dat ik een stukje over waxen en scheren schreef. Voor het sportieve gemak beperk ik me even tot onze benen.

Scheren of harsen?

Als je scheert ga je met een mesje over je huid en neemt zo de bovenkant van de haren mee. Hierdoor blijft de haar gewoon doorgroeien en zal je het vaker moeten herhalen en precies om die reden gaat mijn persoonlijke voorkeur naar harsen. Als je scheert beschadig je je huid en riskeer je sneetjes, irritaties en jeuk. De haartjes worden bot afgesneden waardoor ze harder, stugger, donkerder en dichter “bevolkt” terugkomen.

Met harsen verwijder je het hele haartje inclusief de wortel en moet het haarzakje weer vanaf het begin een nieuw haartje gaan vormen. Het haartje zal dus precies hetzelfde terugkomen, maar wordt op den duur wel zachter en lichter. Uiteindelijk komt er minder haar én blijven ze – wanneer je regelmatig harst en tussendoor niet scheert – een paar weken weg!

Het grote nadeel van harsen is natuurlijk wel dat je je haar even moet laten groeien. Om ze goed te pakken te krijgen tijdens het harsen moeten ze tussen de 0,5 en 1 cm lang zijn. En dat ziet er niet uit! Mij overkwam het pas in de sportschool, ik zag dat ik meer haartjes op mijn benen had dan de fitnessinstructeur! Niet iedereen vind dat even fijn, zo zijn er vrouwen die in de winter alleen maar harsen, maar gedurende de zomermaanden hun benen toch bijwerken met een scheermesje.

Verzorging: Zowel scheren als waxen zijn een aanslag op je huid en goede verzorging zorgt voor een mooier resultaat. Ik scrub – als ik ga ontharen – mijn huid eerst uitgebreid. Dat doe ik het liefst een dag van tevoren, zodat mijn huid iets kan herstellen. Door te scrubben verwijder je talg, vuil en dode huidcellen en zorg je ervoor dat je haartjes wat losser van je huid komen. Hierdoor zijn ze makkelijker te pakken. Bovendien helpt regelmatig scrubben tussen de harsbehandelingen in ervoor dat je huid zacht blijft en haartjes minder ingroeien.

Heb je een scrub op oliebasis? Dan is het ook beter een dag van te voren te scrubben, want door de olie pakt de hars niet goed. Hetzelfde gaat op voor bodylotion, op de dag van het harsen breng ik geen bodylotion aan. Na het harsen koel ik altijd even en ’s avonds smeer after sun op mijn huid, dat verkoeld en herstelt ook.

Als je toch wilt scheren? Ook eerst scrubben, zo zorg je ervoor dat je scheermesje niet verstopt raakt en kan je lekkerder door scheren. Dan maak je je huid goed nat, dan worden je haartjes zachter. Het is om die reden ook handig om aan het einde van je douche te scheren. Zachte haartjes scheer je makkelijker weg waardoor je minder vaak met die mesjes over je huid hoeft te gaan. Gebruik ook een scheercrème voor de gevoelige huid of de Intuition mesjes van Wilkinson, die hebben al een scheerzeepje om het mesje. Vergeet je huid na het scheren niet af te spoelen, de restjes scheerschuim wil je echt niet op je huid houden. En na het scheren verzorg je je huid met bodylotion of – je weet het al – after sun.

Ja en wat betreft die harsstripjes van Rose?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook niet erg dol ben op waxen met strips voor thuisgebruik, wat een gedoe… in de salon gebruik ik professionele hars, aangebracht met rollers, spatels of met de hand als ik ga sugarwaxen, dat smelt makkelijk en laat zich ook weer goed verwijderen. Na het harsen in de salon koel ik de huid altijd even en breng een talkpoeder aan, om de huid te kalmeren, te verzachten en wrijving van je kleding te voorkomen.
Ik heb Rose vertelt dat ze – als ze de strip opnieuw aanbracht en goed wrijft om hem warm te maken – het wel weer opnieuw kan proberen. Daarna heb ik niets meer gehoord, ik denk dat het haar wel gelukt is dus.

Oh meisjes, het is zomer, we mogen onze rokjes en shortjes weer gaan dragen. Ik heb er zin in en ga mijn benen vanavond even doen, lekker met gladde zachte beentjes de zomer in! Binnenkort schrijf ik nog wel een stukje over de lekkerste en mooiste crèmes om onze prachtige sportbenen nog beter uit te laten komen!